FC Groningen zal vanaf volgend seizoen weer met het ronde clublogo op de borst spelen. De Trots van het Noorden vroeg enkele weken geleden haar achterban hun mening te geven over een eventuele logowijziging naar het oorspronkelijke clublogo van het oprichtingsjaar 1971. De criteria om de logowijziging door te voeren zijn niet gehaald.
Huidige seizoenkaarthouders en sponsorrelaties van de club kregen van FC Groningen de mogelijkheid hun stem via een online formulier uit te brengen. In totaal waren er 2.656 respondenten waarvan ruim 48% koos voor het ronde logo en bijna 52% de voorkeur gaf aan het oorspronkelijke logo uit 1971. Vooraf had FC Groningen samen met de afvaardigingen van alle officiële supportersgroeperingen vertegenwoordigd in het Supportersoverleg als voorwaarden gesteld dat minimaal de helft (50%) van alle seizoenkaarthouders/sponsors moest hebben gestemd en minimaal 60% van de respondenten voor een logowijziging zou moeten stemmen. Beide voorwaarden zijn niet gehaald.
Bron: www.fcgroningen.nl
Jubileum
FC Groningen heeft ter ere van het 50-jarig jubileum van de club dit seizoen een speciaal jubileumlogo ontworpen door FC-supporter Thijs van den Broek. De reacties op het jubileumlogo waren zo positief dat de Trots van het Noorden regelmatig de vraag kreeg of het een optie was om na het jubileumjaar het oude logo uit 1971 weer te gebruiken.
Een wijziging van het logo gaat niet zomaar. In 2015 heeft FC Groningen op initiatief van het toenmalig SupportersCollectief een ‘Gouden Aandeel’ afgegeven. Hier staan kernwaarden van de club – waaronder het logo – beschreven en kan worden gezien als een cultuurmanifest. Beloofd is nooit dusdanig ingrijpende maatregelen te doen zonder eerst overleg te voeren met de supportersgroeperingen.
Uitbrengen stem
Vanuit het Supportersoverleg kwam naar voren dat de mening van de trouwe achterban van FC Groningen telt. Na overleg werd bewust gekozen voor het inbouwen van zekerheid door middel van het vragen van het relatienummer zodat fans van andere clubs geen invloed konden hebben op de uitslag van de stemming onder onze supporters.
Hoewel de meningen uiteenliepen en de stemming close was, is het duidelijk dat de bovengenoemde criteria niet zijn gehaald en zal FC Groningen vanaf volgend seizoen haar ronde clublogo weer voeren. Spelers, staf en iedereen betrokken bij de club zal het logo met trots op het hart dragen. FC Groningen dankt haar supporters voor het geven van hun mening en het uitbrengen van hun stem.