Beste voetbalbestuurders. Ik val maar met de deur in huis, want misschien is het allemaal niet zo duidelijk. Niemand is nameijk zo loyaal als een voetbalsupporter, specifiek de stadionbezoeker. Dat blijkt ieder seizoen maar weer en vooral de laatste jaren. De beloning voor die loyaliteit is echter ver te zoeken en dat is nog zacht uitgedrukt.
In tijden van corona zagen supporters en sponsoren massaal af van compensatie voor de gemiste wedstrijden en verlengden ze hun seizoenkaart en sponsorcontract vaak blindelings weer, ondanks de onzekerheid of publiek wel zou worden toegestaan in het stadion. Nog voordat een competitieschema bekend is, hebben tienduizenden hun kaart voor het nieuwe seizoen alweer veiliggesteld of hun contract verlengd, terwijl dan nog niet eens bekend is op welke tijden hun favoriete club in actie zal komen.
Want dat is niet meer standaard zaterdag 19.30 of zondag 14.30 uur. Tegenwoordig zijn er negen verschillende aanvangstijden mogelijk in de vaderlandse Eredivisie. In tijden dat steeds meer amateurs van de zondag naar de zaterdag verhuizen, komen jullie met een aanvangstijdstip van zaterdag 16.30 uur op de proppen. En clubs die Europees voetbal spelen komen niet meer, zoals eerder wel altijd kon, op zondagmiddag in actie na een midweekse wedstrijd, maar hebben tweeënhalf uur extra de tijd nodig, zodat er op zondag om 20.00 uur gespeeld moet worden. Qua populariteit van het stadionbezoek komen jullie er tot nu toe nog mee weg ook, maar om een mooi oer-Hollands spreekwoord te gebruiken: ‘De wal zal het schip een keer keren’.
Woensdag werd het concept-competitieschema voor het seizoen 2022/2023 bekendgemaakt. Een club als FC Groningen heeft als voorkeurstijd zondag om 14.30 uur aangegeven en verder is de zaterdagavond 20.00 uur populair. Die laatste voorkeursoptie zat er precies nul keer in; de eerste voorkeursoptie precies één keer. Op de laatste speeldag van het seizoen, als iedereen om 14.30 uur speelt. Logisch dat ik na de bekendmaking van het speelschema veel reacties op social media zag van mensen die òf spijt hebben dat ze hun seizoenkaart verlengd hebben òf besloten hebben om komend seizoen geen seizoenkaart te nemen.
Op basis van zo’n concept-competitieschema kunnen veel mensen niet meer plannen. Dit geldt ook voor sponsoren, die hun relaties graag mee willen nemen naar wedstrijden, maar wel graag op toegankelijke tijden. Clubs wijzen op hun beurt naar ESPN of de KNVB als de schuldige, maar het zijn toch echt diezelfde clubs die het huidige tv-contract ooit hebben afgesloten. En daar middels de veranderagenda (andere promotie/degradatieregeling en later instromen Europees spelende clubs in de KNVB-beker) opeens iets in wilden veranderen, waarvoor ESPN compensatie wilde.
Die compensatie werd onder andere voetballen op zondagavond 20.00 uur. Slechts drie clubs waren hier tegen. Ook 16.30 uur op zaterdagmiddag is er met jullie toestemming in gefietst. Dus jullie zijn zelf hoofdverantwoordelijk voor de versplintering. Maar we zullen coulant zijn: veel van jullie waren nog niet in functie bij het afsluiten van het huidige contract. Laten we het jullie voorgangers verwijten, wel zo makkelijk. Maar dan komt het er nu op aan, want de onderhandelingen over het nieuwe tv-contract beginnen binnenkort of zijn misschien al wel bezig op de achtergrond. Nu kunnen jullie je niet verschuilen.
Sterker nog, nu kunnen jullie die loyaliteit van al die supporters en sponsoren belonen. Wat jullie ook kunnen doen is jullie middelvinger opsteken naar al die seizoenkaarthouders en sponsoren. Als mediator zou ik zelf voor het eerste gaan. Want dan krijg je uiteindelijk een win-win-win-win-winsituatie. Hoe dat zit zal ik uitleggen in jullie eigen termen.
Niemand sluit een abonnement af bij de nieuwe uitzendgerechtigde (ESPN of een ander) om alle negen eredivisieduels te zien. Een supporter van SC Cambuur wil SC Cambuur zien en eventueel wat topwedstrijden. Die blijft niet thuis voor Fortuna Sittard – RKC of FC Twente – NEC. Andersom zal een Fortunees de wekker ook niet zetten voor SC Cambuur – FC Groningen. Dus negen speeltijden zijn helemaal niet nodig voor het aantal abonnementen. Laten we vijf speeltijden doen. Dan kan de top-3 verdeeld worden, zodat iedereen die dat wil die duels kan zien. Een klantvriendelijke verdeling zou zijn: één wedstrijd op vrijdag 20.00 uur, twee op zaterdag 18.30 uur, twee op zaterdag 20.30 uur, drie op zondag 14.30 uur en de wedstrijd van de week op zondag 16.30 uur.
Een winsituatie voor zowel de klanten van de clubs en abonnementhouders van de zendgemachtigde, tot de stadionbezoeker en tv-kijker. Een seizoenkaart kopen loont beter en met het abonnement kun je nog steeds de wedstrijden kijken die je wilt. De agenda is bovendien ook wat makkelijker bij te houden.
Het is ook een winsituatie voor de clubs. Meer mensen zullen een seizoenkaart kopen, dus hebben de clubs daardoor in het begin van het seizoen al meer zekerheid over hun omzet en liquide middelen. Er is ook sprake van minder no-show, waardoor de omzet van de catering en merchandise zal toenemen. De binding met de klant zal ook toenemen waardoor
er voor continuïteit gezorgd wordt.
Er is ook een winsituatie voor de zendgemachtigde. Het product zal aantrekkelijker worden wanneer je het clustert en het totale aantal kijkers zal toenemen, dan wanneer er op allerlei verschillende tijden gespeeld wordt. Want duidelijkheid met betrekking tot speeltijden zal dit in de hand werken. Dit leidt tot meer abonnementhouders, wat leidt tot meer inkomsten, wat óók leidt tot meer geïnteresseerde adverteerders. Een nog betere businesscase dus.
Er de winsituatie is er ook voor de KNVB. Die laat ieder jaar weer weten hoeveel knelpunten er wel niet opgelost moeten worden voordat er een competitieschema ligt. Hoe meer verschillende tijden, hoe meer knelpunten. Het schema in elkaar draaien wordt dus makkelijker met vijf aanvangstijden. Bovendien is in de huidige situatie de KNVB de gebeten hond, want die stellen toch die wedstrijden vast? Wordt het klantvriendelijker dan zal ook het imago van de KNVB verbeteren.
Tot slot is er ook een winsituatie voor jullie persoonlijk. Misschien wel het meest gevoelige argument. Mochten jullie de loyaliteit van ons, supporters en sponsoren, bij het nieuw af te sluiten contract wel honoreren, dan zullen jullie herinnerd worden als de clubbestuurder die wél oog had voor zijn klanten en niet alleen een kortetermijnvisie had. Die heeft laten zien het beste voor te hebben met ‘zijn’ club en niet alleen zijn eigen carrière voorop heeft gezet. En geloof me, een hoge klantwaardering is veel waard. Voor de toekomst, van de club maar ook jezelf.
Dus, beste voetbalbestuurders, laat eens een keer de eeuwige vier P’s los en ga voor de vijf W’s. Want loyaliteit houdt een keer op.
John de Jonge
Voorzitter Supportersvereniging FC Groningen