Vanavond was de afsluiting van het jubileumjaar van FC Groningen in een goed bezet Euroborg. Het programma begon met een optreden van Wat Aans die de stemming er in moesten krijgen. Daarna volgde een duidelijk en goede speech van algemeen directeur Wouter Gudde (verslag van zijn speech volgt hieronder) en daarna een soort van forum onder leiding van Frank Veebhof met de nieuwe trainer Frank Wormuth, technisch directeur Mark-Jan Fledderus en de voorzitter van de supportersvereniging John de Jong. Het publiek werd er ook bij betrokken en kon vragen stellen aan de mensen achter de tafel. Later kwam nog een sponsor erbij aan tafel zitten. Hierbij een serie foto's.
Hieronder de speech van algemeen directeur Wouter Gudde.
“Beste FC-ers,
Welkom allemaal op deze prachtige 15 juni van 2022 en welkom allemaal bij onze seizoensafsluiting.
Als het aan ons ligt, maken wij hiervan een traditie. Een traditie waarbij we terugblikken op het seizoen wat achter ons ligt, waarbij we vooruit kijken naar het seizoen wat komen gaat en waarbij wij u meenemen in de status van ons beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’.
En de eerste afsluiting is direct een bijzondere, want nog een paar uur en dan zit ons jubileumseizoen erop. 50 jaar FC Groningen: het is in meerdere opzichten een memorabel seizoen geworden.
Een seizoen dat begon met een knal – of eigenlijk heel veel knallen – op Grote markt precies 365 dagen geleden rond middernacht, maar wat sportief eindigde in mineur met 7 competitienederlagen op rij en een teleurstellende voor FC Groningen onwaardige 12e plaats. En dan is het heel gemakkelijk – en in de voetballerij ook wel gebruikelijk – om het seizoen af te doen als mislukt.
Niet mislukt
En als je alleen naar de eindklassering op de ranglijst zou kijken, dan kan ik daar volledig in mee gaan. En precies dit maakt het nu zo moeilijk om een voetbalclub te besturen. Er wordt van ons verwacht dat we niet alleen sportief presteren, maar ook financieel en commercieel. En laten we die laatste twee aspecten afgelopen seizoen nou juist wel goed voor elkaar hebben gehad.
Begrijp mij goed; ik ga hier niet verkondigen dat wij het goed hebben gedaan afgelopen seizoen, want de voetbalprestaties zijn de allerbelangrijkste van de club, maar ik weiger toe te geven dat ons jubileumseizoen is mislukt. Dat zou namelijk veel te kort door de bocht zijn.
Ik leg u later uit waarom wij er bij FC Groningen zo naar kijken en dat er in dit jubileumseizoen een aantal mooie dingen zijn gebeurd.
Sportief
Maar we beginnen met het afgelopen voetbalseizoen.
Wij hebben sportief een loodzwaar seizoen achter de rug. De belangrijkste oorzaak achter het niet halen van onze sportieve doelstelling is dat wij er niet in zijn geslaagd om met de directie en hoofdtrainer uit één mond te praten. Die discussie ging met name over de kwaliteit van de selectie en de daaraan gekoppelde doelstelling. Daarin hebben we elkaar uiteindelijk niet weten te vinden.
Natuurlijk is het voor een technische staf heel vervelend als er op de laatste dag van het transferwindow twee belangrijke spelers vertrekken en er drie nieuwe spelers voor terugkomen. Wij beseften heel goed dat het weer tijd zou kosten om van het team opnieuw een geoliede machine te maken. Naar buiten toe hebben wij ook steeds aangegeven dat we hier de tijd voor moesten nemen.
Na de winterstop hebben we een zeer goede periode van drie maanden gehad, die er voor zorgde dat we na 27 wedstrijden met 36 punten een prima uitgangspositie hadden om uiteindelijk de play-offs voor Europees voetbal te halen. Uiteindelijk hadden wij, en ik denk met ons nog heel veel meer mensen, nooit verwacht dat wij met het resterende programma – met daarin nog thuiswedstrijden tegen Sparta, Heracles en Cambuur – geen enkel punt meer zouden bijschrijven.
Maar dat is uiteindelijk wel gebeurd en zorgt ervoor dat we de belangrijkste doelstelling van het seizoen niet hebben gehaald.
En dat voelt slecht en onnodig en is absoluut iets waar wij als directie van deze club uiteindelijk eindverantwoordelijk voor zijn. Wij wilden met iedereen aan boord het schip veilig in de haven krijgen en dat is uiteindelijk gelukt, maar wel met meer schade dan we hadden gehoopt.
Het afgelopen seizoen is daarom bijzonder leerzaam geweest en zorgt voor gezonde revanchegevoelens om volgend seizoen met grotendeels dezelfde selectie wél de play-offs te halen.
Want over de kwaliteit en potentie in onze selectie zijn we nog steeds enthousiast.
Selectie versterken
Wij bekijken natuurlijk doorlopend de mogelijkheden om onze selectie nog verder te versterken. Daarmee zijn we de afgelopen periode getuige de nieuwe aankopen al druk bezig geweest. Het is voor FC Groningen een fijne en geruststellende gedachte dat wij een selectie hebben die waarde vertegenwoordigd en tevens voor een langere periode vastligt. Dat is voor ons de solide basis om op verder te bouwen.
Daarnaast hebben de transfers van Gabriel Gudmundsson, Azor Matusiwa en Bjorn Meijer ervoor gezorgd dat wij als club financieel veel gezonder zijn geworden. De grootste druk om jaarlijks meerdere spelers te verkopen is er vanaf. Dat geeft ons de mogelijkheid het elftal wat langer bij elkaar te houden, hetgeen uiteindelijk de kans op succes weer vergroot. Al vinden wij dat wij altijd zullen moeten blijven verkopen, want dit hoort nou eenmaal bij de positie die FC Groningen heeft in de voetbalmarkt.
Wij willen talenten een podium bieden om zich hier te ontwikkelen en uiteindelijk een volgende stap te maken. Dan moet je als club ook spelers verkopen om dit podium te bevestigen. Het verschil met drie jaar geleden is echter dat we vanuit eigen kracht adequate vervangers kunnen halen. En dat geeft veel vertrouwen.
Band met supporters
En er zijn nog meer prestaties en gebeurtenissen vanuit het afgelopen seizoen die vertrouwen geven richting de toekomst. Zo zijn we trots op de steeds sterker wordende band met onze supporters. Dat begon op de eerste dag van ons jubileumjaar met de onthulling van het standbeeld van Martin Koeman. Een cadeau vanuit de club aan onze supporters voor hun onvoorwaardelijke steun tijdens de moeilijke coronaperiode. En hoe mooi is het dat we één van onze clubiconen zó konden vereeuwigen dat het ons nog dagelijks doet herinneren aan hoe wij ons samen als één front door de coronaperiode heen hebben geknokt.
Ook de Noordtribune heeft ons trots gemaakt afgelopen seizoen. Vanuit de groeperingen zelf op die tribune kwam het idee om meer een eigen huis te maken van hun tribune. Met man en macht werd er maanden gewerkt aan een prachtige nieuwe uitstraling met nieuwe kleuren en uitingen op de muren. Er werden twee nieuwe horeca-uitgiftepunten neergezet voor meer en sneller bier op de tribune en er werd een DJ booth geïnstalleerd om na afloop het feestje nog iets langer door te kunnen vieren. Dit resulteerde in een bijna altijd uitverkochte Noordtribune, met een geweldige sfeer in ons stadion en onvoorwaardelijke steun voor de ploeg.
Zelfs toen we zeven keer op rij verloren en het misschien niet altijd verdienden.
Door dicht bij onze achterban te blijven staan, open te communiceren en het bewaken van onze kernwaarden, zijn wij ervan overtuigd dat deze steun zal blijven bestaan.
Commercieel
Ook commercieel hebben we de groei te pakken. Ondanks dat we drie seizoenen lang te maken hebben gehad met corona en het faillissement van onze hoofdsponsor. Die groei heeft allereerst te maken met de steun en loyaliteit van onze huidige sponsors. We zijn er de afgelopen jaren samen in geslaagd meer sponsors te behouden voor de club. Waar wij na het seizoen 2018/2019 nog zaten op een behoudpercentage van 72%, is dat inmiddels gegroeid naar 83%. Dat willen we en kunnen we uiteraard nog beter doen, maar het is een fijn gevoel dat de achterdeur steeds verder dicht gaat.
Daarnaast mag de entree van de Talent Groep Groningen niet onbenoemd blijven. Onze nieuwe businessclub voor young professionals tot 35 jaar heeft in het eerste seizoen voor honderd nieuwe leden gezorgd. Een succes waarvan wij niet hadden durven dromen bij de start en een groot compliment voor alle betrokkenen bij dit mooie initiatief.
Maar uiteraard zijn we commercieel het meest trots op het gesloten partnership met onze nieuwe hoofdsponsor. Na de vervelende berichtgeving rondom Office Centre hebben wij razendsnel kunnen schakelen en met OG Clean Fuels een prachtige hoofdsponsor gevonden. OG past als producent van schone brandstoffen uitstekend bij het imago van FC Groningen en dat van het Noorden. Daarnaast heeft het bedrijf net als FC Groningen internationale ambities en staat het onder meer met het programma OG Heroes midden in de maatschappij. Wij voelen in deze korte periode tot nu toe al een enorme verbondenheid en kijken daarom reikhalzend uit naar ons partnership in de aankomende jaren.
Financiële positie
Maar we sluiten de terugblik op dit seizoen af met de grootste sprong vooruit.
Zoals de meesten van jullie wel weten, hadden wij aan het eind van het seizoen 2018/2019 niet de meest florissante financiële positie. De club had een negatief eigen vermogen van 3 miljoen euro en een schuldenlast van ruim 13 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro bestond uit spelersfondsen.
Nadat wij de afgelopen twee seizoenen al een mooie winst konden noteren, hebben met name de verkopen op de transfermarkt er voor gezorgd dat wij dit seizoen naar alle waarschijnlijk gaan afsluiten met een positief eigen vermogen van rond de 10 miljoen euro. Daarnaast hebben wij alle spelersfondsen afgelost, die de club had. We komen hierdoor steeds meer in onze eigen krachten en dit zorgt voor een stevig fundament bij onze club.
En nu zie ik u allemaal al denken: Dan wordt het toch eens tijd dat jullie gaan investeren in die selectie. Dat deden we al en zullen we zeker blijven doen, maar helaas is het niet zo simpel als het lijkt. Ik probeer u zo eenvoudig mogelijk uit te leggen hoe een club financieel werkt en waarom wij de aankomende jaren een aantal keuzes zullen gaan maken.
Het belangrijkste uitgangspunt is dat wij met elkaar samen op de Grote Markt willen komen. Maar dat moet wel duurzaam gebeuren. Duurzaam is een woord wat u de aankomende jaren veel vaker van ons gaat horen. Want duurzaam betekent dat we geen eendagsvlieg willen zijn, maar dat we elk jaar een goede kans willen hebben om Europees Voetbal te halen.
Twee potjes
Om dat doel te halen, heeft een voetbalclub twee potjes. Potje 1 is het eigen vermogen met het geld wat op de bank staat. Dit gebruiken wij allereerst om te investeren in de selectie. Hieruit betalen we onder meer de transfersommen en tekengelden bij het aantrekken van nieuwe spelers. Zoals gezegd is dit potje met zo’n tien miljoen euro inmiddels behoorlijk gevuld en komen we daarmee in de buurt van concurrenten als AZ, FC Utrecht en Vitesse.
We gebruiken dit potje echter niet alleen om te investeren in de selectie, maar ook om te investeren in de faciliteiten bij de club zoals in ons stadion. Een simpel voorbeeld hiervan is het investeren in nieuwe horecapunten. Die zorgen uiteindelijk voor meer geld voor de club en dat geld komt binnen in potje 2.
Potje 2 is onze begroting of met een duur woord: exploitatie. Hieruit betalen wij onder meer onze spelerssalarissen, onze jeugdopleiding, de scouting en al het andere technisch personeel. Met dit potje zitten we helaas nog lang niet in de buurt van onze concurrenten, maar bevinden we ons nog steeds in de middenmoot.
Veranderen
Dit willen we de aankomende jaren gaan veranderen en dat gaan we grofweg op de volgende drie manieren doen:
-Als eerste moet onze omzet omhoog. Er moeten meer sponsors bij komen, meer partners en we moeten meer seizoenkaarten en losse kaarten verkopen. We moeten meer horecaomzet draaien op wedstrijddagen en niet-wedstrijddagen met evenementen in ons stadion en meer merchandise gaan verkopen. Simpel gesteld: we moeten meer geld gaan verdienen. De eerste stap zetten we aankomend seizoen waarin we verwachten dat onze omzet met een kleine twee miljoen euro zal groeien richting 21,75 miljoen. Dit zijn ambitieuze, maar gezonde stappen die dus bijdragen aan onze duurzame groei richting de Grote Markt.
-Als tweede laten we ons begrotingstekort oplopen naar 3,5 miljoen euro. Dit tekort wordt gedekt door ons sterke eigen vermogen en zorgt er dus niet voor dat wij aankomend seizoen spelers moeten verkopen. Het gaat er wél voor zorgen dat we weer iets meer geld uit kunnen geven aan voetbal, wat de kans op sportief succes weer wat groter maakt.
Noem het een verantwoord risico.
-En als derde en laatste punt gaan we beleid maken op de veel te hoge huisvestingslasten waarmee FC Groningen al jaren kampt. Deze lasten bedragen inmiddels 20% van onze kosten en dat is procentueel één van de hoogste in de Eredivisie. Alleen al aan huurlasten voor het Euroborg-stadion, het TopsportZorgCentrum en de velden op ons trainingscomplex Sportpark Corpus den Hoorn zijn wij al meer dan drie miljoen euro kwijt. Dit willen we gaan terugbrengen onder 15%, zodat we elk seizoen weer meer geld kunnen uitgeven aan ons belangrijkste product; en dat is voetbal.
TopsportZorgCentrum
Voor dit plan beginnen we met het TopsportZorgCentrum (TSZC – red.).
Hoewel recentelijk in de media en bij de gemeenteraad anders is gesuggereerd, zijn wij enthousiast over het concept van het TSZC. Wij geloven in de combinatie van topsport en zorg die uiteindelijk beschikbaar is voor de breedtesport. Dit brengen wij samen met de andere partners al dagelijks in de praktijk. Daarbij zijn wij zeer te spreken over de beschikbare faciliteiten en de kwaliteit ervan. Hiermee behoren wij in Groningen tot de top van Nederland.
Deze faciliteiten willen wij ook graag delen met andere topsportorganisaties. Het is momenteel passen en meten, maar op dit moment delen wij onze faciliteiten met zes andere topsportorganisaties en dat draagt positief bij aan het totale niveau van topsport in Noord Nederland.
Regie
Wat wij missen is de regie in het concept. Wij vinden het onterecht dat andere gebruikers dit verwijt bij de gemeente Groningen neerleggen. Zonder de gemeente Groningen had het TSZC er namelijk nooit gestaan. Dit mogen we niet uit het oog verliezen.
Wij willen als FC Groningen de regie pakken en hebben daarin de afgelopen weken de eerste stappen gezet. Zo worden wij vanaf 1 juli de eigenaar van de zorglaag in het TSZC. Deze zorglaag hebben wij gekocht van L&J Panden.
Dit zorgt er allereerst voor dat wij huurinkomsten kunnen toeschrijven, waardoor wij weer meer inkomsten in potje 2 krijgen om uit te geven aan voetbal. Maar minstens zo belangrijk is dat wij met de partners binnen de zorglaag het zorgconcept nog beter kunnen maken voor zowel topsport als breedtesport.
Interesse in koop
Daarnaast hebben wij ons gemeld bij eigenaar Euroborg N.V., met de gemeente Groningen als enige aandeelhouder, en het verzoek neergelegd dat wij geïnteresseerd zijn om ook andere drie lagen van het TSZC te kopen. Als wij ook deze drie lagen kunnen overnemen, zal dit zorgen voor een flinke structurele verlaging van onze huisvestingslasten. Het zal er voor zorgen dat wij het TSZC – binnen de uitgangspunten van het concept – verder kunnen ontwikkelen en optimaliseren én het geeft ons op de lange termijn de kans onze kantoororganisatie te verhuizen vanuit ons stadion naar het TSZC.
Onze organisatie onder één dak zal de onderlinge samenwerking en werksfeer aanzienlijk verbeteren. Daarnaast geeft het ons de ruimte onze huidige kantoorfaciliteiten om te bouwen naar horeca- en sanitaire voorzieningen op de tweede ring van de Tonny van Leeuwen Tribune, zodat onze supporters daar nog beter van hun middag of avond bij FC Groningen kunnen genieten. Ons verzoek is in beraad genomen en de gemeente zal in de aankomende maanden met een terugkoppeling komen.
Wegpoetsen
Wij begrijpen heel goed dat we de kras die we hebben opgelopen met de twaalfde plek in het afgelopen seizoen moeten wegpoetsen, maar hebben alle vertrouwen dat we dit aankomend seizoen gaan doen.
Dit jubileumseizoen heeft ons veel gebracht. Een stapje dichter bij nieuwe herinneringen, een stapje dichter bij successen en uiteindelijk ook een stapje dichter bij de Grote Markt.
Wij geloven dat de volgende 50 jaar FC Groningen net zo mooi gaan worden als de eerste 50 jaar van het bestaan van deze club.
Namens al mijn collega’s bij FC Groningen wens ik u een fantastisch voetbalseizoen toe en wij kijken er naar uit om u op volgend seizoen te mogen ontvangen in een sfeervolle en kolkende Euroborg.
Dank u wel!”
Namens de directie van FC Groningen,
Wouter Gudde
Mark-Jan Fledderus
Marc-Jan Oldenbandringh
Bron: FC Groningen